Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia
2012-03-22 - 2012-03-23
Lokalizacja
Nazwa obiektu:
Ulica i numer:
Miasto i kod:
Organizator
Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Wydziału Filologicznego UwB
Opis wydarzenia
Zainteresowanie dzieckiem wydaje się dziś bardziej żywe niż kiedykolwiek, a jego fenomen, jako twórcy i uczestnika kultury, pozostaje kluczowym problemem współczesnej humanistyki. Pojęcie dzieciństwa przez wieki ulegało różnym przemianom i przewartościowaniom, jako przedmiot analizy naukowej „narodziło się” dopiero w ostatnim stuleciu. Przyglądając się dzieciństwu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, chcemy zaprosić Państwa do rozważań nad teoretycznym i empirycznym paradygmatem dzieciństwa w duchu children studies. Children studies jako dyscyplina akademicka ustanowiono stosunkowo niedawno, bowiem w 1991 r. w Brooklyn College of City University w Nowym Jorku. Ta nowa perspektywa rysuje się także w polskich badaniach, gdzie sama literatura zmusza do przewartościowań tradycyjnych odczytań. Planowana konferencja stawia sobie za cel wieloaspektową dyskusję nad nurtem children studies we współczesnej myśli humanistycznej. Pragniemy wypracować nowe kategorie pojęciowe dla refleksji nad zmiennymi relacjami między dzieciństwem a kulturą i nauką w kontekście ponowoczesności i postmodernizmu, które będą czerpały z różnych dyscyplin naukowych. Chcemy skupić się na tym, jak te odkrycia są wspierane poprzez interdyscyplinarne pole child/childhood studies i jakie tego konsekwencje występują na polskim obszarze. Łącząc różne doświadczenia zorientowane wokół dzieciństwa proponujemy, aby konfrontacja różnych punktów widzenia i perspektyw lekturowych obejmowała aspekty:
- dzieciństwo jako doświadczenie,
- artystyczny i literacki konstrukt,
- kategoria historyczna i społeczna,
- kategoria podmiotowości,
- wreszcie jako obszar kształtowania się praw ludzkich i politycznej interwencji.
Opłaty za uczestnictwo:
270 zł