Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia
2023-12-07 - 2023-12-08
Lokalizacja
Nazwa obiektu: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Ulica i numer: ul. 1 Maja 50
Miasto i kod: Katowice, 40-287
Organizator
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Informatyki i Komunikacji, Katedra Projektowania i Analizy Komunikacji
Opis wydarzenia
Konferencja poświęcona jest wyzwaniom wynikającym z relacji świata ekonomii i mediów.
Tłem do rozważań nad synergią mediów i ekonomii są przemiany polityczne, społeczne i cywilizacyjne, w tym transformacja cyfrowa, zagrożenia w cyberprzestrzeni, infodemia, dezinformacja i manipulacja w sferze mediów i komunikacji społecznej. Ponadnarodowy charakter mediów, koncerny multimedialne, zjawisko oligopolu w mediach, rozwój technologii komunikowania, wyzwania związane z selektywnym wyborem informacji, dataizm i kapitalizm inwigilacji – mają wpływ na szeroko rozumiany proces komunikowania i sposoby jego finansowania.
Proponujemy dyskusję wokół następujących, bardziej szczegółowych, obszarów badawczych:
- Polskie i zagraniczne dyskursy ekonomiczne
- Dyskursy medialne o ekonomii
- Reprezentacje medialne świata ekonomii i biznesu – wizerunki, obrazy, narracje
- Gatunki medialne w dziennikarstwie ekonomicznym
- Gatunki medialne na usługach biznesu
- Ekonomia a media formatowane (m.in. regionalne/lokalne, wyznaniowe/religijne)
- Konkurencyjność produktów medialnych – rywalizacja w polu dziennikarskim i dyskursie rozrywki
- Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji medialnej wokół ekonomii i biznesu
- BigTech we współczesnej przestrzeni informacyjnej
- Globalizacja: od makdonaldyzacji w ekonomii do makdonaldyzacji w etyce?
- Doktryna szoku: medialny i ekonomiczny kontekst pandemii i wojny
- Finansowanie mediów
- Ekonomika mediów
- Reklama w mediach
- Zarządzanie organizacjami medialnymi
- Wpływ mediów na działalność gospodarczą
- Media wobec: rynków finansowych, innowacyjności, edukacji ekonomicznej, integracji europejskiej, rozwoju ekonomicznego regionu
- Mediatyzacja ekonomii
- Algorytmizacja, datafikacja i platformizacja mediów w cyfrowej gospodarce
- Społeczna rola mediów
- Media a PR
- Media a komercjalizacja nauki
- Media w kreowaniu wizerunku: Polski, innych państw (organizmu państwowego), organizacji gospodarczych, regionu
- Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw medialnych w Polsce i na świecie
- Dezinformacja i manipulacja w sferze gospodarczej
Tak zakreślone pole naukowych poszukiwań, które – rzecz jasna – pozostaje otwarte na inne zagadnienia, związane z relacjami ekonomia – media i media – ekonomia, pozwoli na dokonanie badawczych namysłów nad istotą i złożonością zjawiska, a w rezultacie przyczyni się do dokonania choćby zarysu diagnozy charakteru współczesnych mediów, zrozumienia ich oraz ekonomicznego oddziaływania.
W ramach konferencji zostanie również zorganizowany panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli sektora biznesu i branży dziennikarskiej dotyczący relacji mediów i ekonomii.
Opłaty za uczestnictwo:
600 zł (540 zł dla członków PTKS)
Strona internetowa:
