Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia
2015-05-20 - 2015-05-21
Lokalizacja
Nazwa obiektu: UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI
Ulica i numer: ul. ks. F. Szrajbera 11
Miasto i kod: 10-007 Olsztyn
Organizator
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI, Wydział Nauk Społecznych, KATEDRA SOCJOLOGII
Opis wydarzenia
Historię religii można napisać z perspektywy historii komunikacji i mediów. Nie istnieje religia, w której nie możemy wyodrębnić komunikowania o sferze „sacrum”, „transcendencji”, „rzeczywistości pozaempirycznej”, ustnych i spisywanych narracji, opowieści, przypowieści, mitów, dzielenia się doznaniami, doświadczeniami, przeżyciami.
Wzajemne relacje łączące religię i media można oglądać z różnych perspektyw. Niekiedy zakłada się, że media – szczególnie współczesne, ściśle związane z kulturą popularną – są nacechowane ideologicznie: są dobre lub złe. Steward M. Hoover – współczesny badacz mediów i religii przyjmuje, że religia i media nie stanowią zupełnie autonomicznych i niezależnych od siebie systemów społecznych, ale – wraz z innymi kategoriami życia społecznego – są elementami składającymi się na szerszą całość kulturową. Badanie mediów i religii jest – w tym ujęciu – badaniem tego, jak religia i media wzajemnie na siebie oddziaływają, wpływają i kształtują poprzez ludzkie działania, codzienne praktyki społeczne, dyskursy i dyskusje, opinie i postawy. Nie brakuje także ujęć, w których media stają się „nowoczesną religią” lub funkcjonalnym jej odpowiednikiem, a transmitowane na żywo wydarzenia medialne nabierają sakralnych znaczeń.
Celem konferencji jest refleksja zarówno nad instytucjonalnymi relacjami łączącymi media i religię, jak i nad przenikaniem się codziennych oraz odświętnych praktyk komunikacyjnych i religijnych. Jedną z tez, którą możemy wstępnie zaproponować, jest teza o korelacji między społeczno-kulturowymi zmianami w obrębie religii i zmianami warunków komunikacyjnych, technologii medialnych i relacji społecznych coraz gęściej zapośredniczonych przez media.
Proponujemy następujące panele tematyczne:- Religia i mass media w warunkach kulturowej komunikacji XXI wieku;
- Religia wobec wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego;
- Geneza i charakter wzajemnych relacji – religia a media;
- W poszukiwaniu nowej ewangelizacji. Kościół katolicki wobec globalizacji, nowych mediów i Internetu;
- Kościół katolicki o mediach. (Re)konstrukcja odniesień;
- Osoba i czyn. Medialne wizerunki Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka;
- Kondycja współczesnych mediów religijnych. Prasa, radio, telewizja;
- Islam w zwierciadle mediów;
- Nowe ruchy religijne w przestrzeni medialnej;
- Media, religia, śmierć: rytuały przejścia i medialne wspólnoty żałobne;
- Transmisyjny i rytualny model komunikacji religijnej;
- Religijne wydarzenia medialne;
- Współczesna Biblia pauperum;
- Poszukiwanie sacrum w kinie.
Komitet naukowy:
ks. dr Ireneusz Stanisław BRUSKI, Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, oddział w Olsztynie
prof. em .UJ dr hab. Tomasz GOBAN-KLAS, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
ks. dr Zenon HANAS, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
prof. zw. dr hab. Jerzy JASTRZĘBSKI, Uniwersytet Wrocławski
ks. dr hab. Józef KLOCH, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
dr hab. Jan KŁOS, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
prof. dr hab. Krzysztof LOSKA, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
dr hab. prof. UWM Mariola MARCZAK, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
ks. prof. zw. dr hab. Janusz MARIAŃSKI, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
prof. zw. dr hab. Tadeusz MICZKA, Uniwersytet Śląski, Katowice
prof. dr hab. Andrzej WÓJTOWICZ, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
Komitet organizacyjny:
Przewodniczący Konferencji:
prof. UWM dr hab. Marek SOKOŁOWSKI
Sekretarze Konferencji:
dr Agnieszka ZDUNIAK, tel. 609-389-521, e-mail: a.zduniak@op.pl
mgr Radosław SIEROCKI, tel. 500-684-810, e-mail: radoslaw.sierocki@uwm.edu.pl
Opłaty za uczestnictwo:
550 zł