Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia
2026-01-24 - 2026-01-24
Lokalizacja
Nazwa obiektu:
Ulica i numer:
Miasto i kod:
Organizator
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Siedlcach; Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu
Opis wydarzenia
Pieniądze jako kategoria ekonomiczna i społeczna od wieków wpływają na układ relacji międzyludzkich, dostęp do edukacji, zdrowia, kultury oraz kształtują tożsamość jednostek i grup społecznych. Symbolicznie i kulturowo pieniądz obecny jest w literaturze, sztuce, filmie, teatrze i mediach wizualnych, odzwierciedlając wartości, aspiracje, nierówności i mechanizmy sprawiedliwości lub wykluczenia. Jego znaczenie obejmuje zarówno perspektywę historyczną, jak i współczesną, pozwalając analizować wpływ bogactwa i ubóstwa na życie jednostek i wspólnot. Dlatego też proponowana konferencja stanie się miejscem dyskusji nad znaczeniem bogactwa i ubóstwa w tekstach literackich, filmowych, teatralnych, muzycznych i wizualnych, nad ich wpływem na postawy społeczne i indywidualne oraz nad mechanizmami sprawiedliwości i wykluczenia ekonomicznego. Organizatorzy konferencji zachęcają zatem do podjęcia rozważań, między innymi nad takimi zagadnieniami, jak:
- kulturowe reprezentacje bogactwa, ubóstwa etc. (literatura, film, serial, sztuki piękne, komiks, gry wideo, muzyka etc.);
- pieniądz jako metafora, symbol, narzędzie narracyjne;
- film i teatr społeczny o nierównościach ekonomicznych;
- konsumpcja, luksus i aspiracje w kulturze materialnej;
- social media;
- reklama;
- filozofia i etyka pieniędzy (np. krytyka kapitalizmu, moralność bogactwa);
- pieniądze a status społeczny i władza;
- ubóstwo i wykluczenie ekonomiczne;
- pieniądze a nierówności społeczne – klasa, płeć, wiek, pochodzenie etniczne;
- motyw bogactwa i ubóstwa w powieści, dramacie, poezji;
- postacie „bogaczy” i „biedaków” w literaturze;
- satyra, krytyka społeczna i groteska wokół pieniędzy;
- symboliczne i metaforyczne funkcje pieniędzy w sztuce wizualnej i filmie;
- pieniądze w kulturze popularnej – reklama, media, social media;
- praca, wynagrodzenie i postawy wobec bogactwa;
- ubóstwo i bieda w kontekście miast, wsi, migracji i globalizacji;
- pieniądze jako czynnik w edukacji, dostępie do kultury i sztuki;
- psychologia bogactwa i biedy – postawy, emocje, motywacje;
- pieniądze w filozofii, socjologii, antropologii – teoretyczne ujęcia;
- korupcja;
- patronat, mecenat;
- nierówności globalne;
- nowe formy bogactwa i ubóstwa w dobie cyfryzacji i globalizacji.
Oczywiście organizatorzy zapraszają do proponowania własnych interpretacji, do przesyłania abstraktów, których problematyka nie została wymieniona w powyższym zestawieniu.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres: fif.ekonferencja@gmail.com mija 10 stycznia 2026 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- tytuł referatu (bez użycia capslocka)
- aktualną afiliację i tytuł naukowy;
- numer telefonu oraz adres email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 200 PLN. Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej monografii lub numerów monograficznych czasopisma (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).
Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie internetowej:
https://pieniadzekonferencjaon.wordpress.com/
Opłaty za uczestnictwo:
200 PLN