I Kinematograficzna Konferencja Naukowa „Kino polskie a kino rosyjskie”

Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia

2024-10-25 - 2024-10-26

Lokalizacja

Nazwa obiektu: Witryna Domu Wschodniego
Ulica i numer: pl. Konstytucji 6
Miasto i kod: Warszawa 00-550

Organizator

Studenckie Koło Naukowe Dialogu i Współpracy ze Wschodem oraz Witryna Domu Wschodniego

Opis wydarzenia

Studenckie Koło Naukowe Dialogu i Współpracy ze Wschodem WLS UW oraz Witryna Domu Wschodniego Fundacji Ośrodka KARTA mają przyjemność zaprosić Państwa na

I Kinematograficzną Konferencję Naukową
K I N O   P O L S K I E   A   K И H O   R O S Y J S K I E

Data: 25–26 października 2024
Miejsce: Witryna Domu Wschodniego, plac Konstytucji 6, Warszawa

Zaproszenie (CfP) w PDF-ie:
https://www.academia.edu/121937819/Zaproszenie_konferencyjne_I_Kinematograficzna_Konferencja_Naukowa_Kino_polskie_a_kino_rosyjskie_25_26_10_2024_

Formularz rejestracyjny:
https://docs.google.com/document/d/15MLuffZsxmSUXknvwiv7Y-vA8w-Kv7Fj

   Sztuka filmowa, z dawna zakrzepła śród panteonu Muz najmłodsza z nich, jest, jak poświadcza Andriej Tarkowski, „sztuką być może najbardziej osobistą, najbardziej intymną”, bowiem to właśnie „w kinie intymna prawda autora jawi się na tyle przekonującą, by widownia ją przyjęła”. Malując tak obrazem, jak i słowem, i dźwiękiem, a wreszcie także i ruchem, rozciąga się ona na wskroś pozostałych swych sióstr, przedzierzgając się w ich amalgamat — i w tym wymiarze staje się, by rzec za Karolem Irzykowskim, „widzialnością obcowania człowieka z materią”, która to nieprzerwanie „stawia (przed nami) zagadki estetyczne i filozoficzne”. Będąc nadto kalejdoskopem wrażeń, poetyk, wartości i idei, stanowi ona — mniej lub bardziej zamierzenie — zwierciadło, w którym raz za razem pełgają refleksy właściwego swym twórcom tak indywidualnie artystycznego, jak i narodowego ducha. 

   Planowana konferencja bierze sobie za cel przyjrzenie się szeroko rozumianej kinematografii polskiej i rosyjskiej — zarówno jako indywidualnym fenomenom, jak i przez pryzmat komparatystyki — we wszystkich ich głównych aspektach. W diapazon zagadnień badawczych proponowanych przez Komitet Organizacyjny włączają się między innymi:

   I. Rosyjskie i polskie teorie filmu • historia myśli filmowej • filozofia filmu — jego ontologia i estetyka;
   II. Historia filmu rosyjskiego i polskiego, a także, szerzej, dzieje rosyjskiej i polskiej kinematografii • dyskursy filmowe wobec dyskursów historycznych;
   III. Rosyjska i polska krytyka filmowa (w ujęciu synchronicznym i diachronicznym);
   IV. Analiza krytyczna dzieła filmowego;
   V. Semiotyka filmu — film jako język, kod i nośnik znaczeń;
   VI. Interpretacje i re-interpretacje dzieł kinematografii rosyjskiej i polskiej;
   VII. Rosyjskie i polskie dzieła filmowe badane przez pryzmat antropologii wizualnej;
   VIII. Dialogiczność dzieła filmowego • związki między kinem, literaturą, sztuką.

   Osiem powyższych punktów wytycza orientacyjnie ramy tematyczne konferencji, przy czym możliwe jest przedkładanie przez uczestników własnych i wykraczających poza nie, a wciąż związanych z motywem przewodnim konferencji propozycji.

   Języki konferencji: polski, rosyjski i angielski.

   Konferencja planowana jest w trybie stacjonarnym, przy czym w szczególnych i uzasadnionych przypadkach dopuszcza się uczestnictwo zdalne. Osoby zainteresowane zaprezentowaniem referatu proszone są o przesłanie formularza zgłoszeniowego do 30 września 2024 na adres (będący także adresem korespondencyjnym):

   konferencjakinematograficzna@gmail.com

   Komitet Organizacyjny zastrzega sobie prawo wyboru referatów.

   Pokonferencyjnie planowane jest wydanie recenzowanego tomu monograficznego w wydawnictwie I poziomu obecnym w Wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP.

   Opłata konferencyjna wynosi 300 PLN (70 EUR); uczestnicy wnoszą ją po otrzymaniu pisemnej akceptacji zgłoszenia przez organizatorów w terminie do 20 października 2024. Odpowiednie numery kont bankowych dla PLN oraz EUR (wraz z numerem IBAN) zostaną przesłane wraz z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia przez Komitet Organizacyjny.

   W ramach opłaty konferencyjnej organizatorzy zapewniają publikację materiałów oraz przerwy kawowe w czasie spotkania. Koszty dojazdu i noclegu pokrywają uczestnicy.

   W razie potrzeby pytania mogą być kierowane także na alternatywny adres korespondencyjny, przy czym w tytule wiadomości należy wówczas zawrzeć wyraz „KINO”:

   f.swierczynski2@uw.edu.pl

Komitet Organizacyjny spotkania:
   Piotr Głuszkowski (Uniwersytet Warszawski)
   Michał Kołakowski (Uniwersytet Warszawski)
   Filip Świerczyński (Uniwersytet Warszawski)
   Aleksiej Wasiljew (Witryna Domu Wschodniego)

Opłaty za uczestnictwo:

300 PLN / 70 EUR

Strona internetowa:

Ta strona korzysta z cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Polityka cookies Akceptuję