Data rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia
2024-09-26 - 2024-09-28
Lokalizacja
Nazwa obiektu: Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku - Biały Spichlerz
Ulica i numer: ul. Szarych Szeregów 12
Miasto i kod: 76-200 Słupsk
Organizator
Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku i Instytut Witkacego
Opis wydarzenia
Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Instytut Witkacego i redakcja pisma „Witkacy!” zapraszają do udziału w VII Międzynarodowej Konferencji Witkacologicznej
Słupsk: 26–28 września 2024 r.
Opiekun naukowy sesji: dr hab. Józef Tarnowski, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
Tegoroczna sesja wypada w stulecie przełomowych wydarzeń w życiu Witkacego-artysty. Pod koniec 1924 r. zerwał z malarstwem olejnym, by wkrótce potem założyć Firmę portretową „S.I. Witkiewicz”. W Toruniu wystawił Wariata i zakonnicę (prapremiera miała tytuł Wariat i pielęgniarka) i ukończył dramat Matka. Poznał swojego późniejszego długoletniego przyjaciela Teodora Białynickiego-Birulę i jego żonę Helenę – niezmiernie ważnych dla Muzeum Pomorza Środkowego. Ich zbiór dzieł malarskich Witkacego stanowi trzon naszej wspaniałej kolekcji, która w tym roku wzbogaciła się o kolejne dwa niezwykłe portrety.
W ciągu 5 lat od poprzedniej sesji wiele się w witkacologii wydarzyło: Bibliografia Stanisława Ignacego Witkiewicza zwieńczyła wydanie 25 tomów jego Dzieł zebranych. Powieść Nienasycenie ukazała się po białorusku, Pożegnanie jesieni po ukraińsku, a Narkotyki po angielsku. Po ponad trzydziestoletniej przerwie miały miejsce duże wystawy prezentujące wiele nieznanych prac – Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Witkacy + inspiracje w Muzeum Historii Katowic. Wpływ twórczości Witkacego skonfrontowany został z twórczością jego zakopiańskiego przyjaciela Edmunda Strążyskiego, pokazaną na wystawie w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
Opublikowana została pierwsza monografia obejmująca wszystkie obszary aktywności twórczej – Witkacy. Drapieżny umysł. Wyszedł już 15. numer periodyku „Witkacy!”. Ukazał się też zbiór esejów nestora witkacologii Janusza Deglera zatytułowany Obecność Witkacego, co
stwarza okazję, by na tegorocznej sesji szczególnie podziękować Profesorowi za Dzieła zebrane i za wszystko, co zrobił, aby świat poznał, docenił i zachwycił się naszym wielkim artystą. Dramatyczne zmiany na świecie – wszechobecne kłamstwo doby Internetu, czyli współczesna Blaga, Sztuczna Inteligencja zastępująca artystów, pisarzy i redaktorów, język polityki zagłuszający język sztuki – potwierdzają aktualność myśli Witkacego.
Uniwersalny i wszechstronny charakter twórczości Witkacego sprawia, że zainteresowanie nią w kraju i za granicą stanowi inspirację dla wielu współczesnych artystów. Pragniemy, aby obecna sesja ukazała tę wszechstronność, a jednocześnie inspirowała do nowych interpretacji. Zachęcamy do zmierzenia się z ugruntowanymi poglądami. Chcemy, by konferencja stworzyła każdemu uczestnikowi możliwość zbudowania poszerzonej i pełniejszej perspektywy postrzegania dzieła Witkacego dzięki wymianie myśli „drapieżnych umysłów” – filozofów, teoretyków, historyków i krytyków sztuki, literaturoznawców, teatrologów oraz miłośników jego twórczości. Zapraszamy do zgłaszania oryginalnych i niepublikowanych wcześniej propozycji wystąpień dotyczących:
refleksji, czy Sztuczna Inteligencja to spełnienie Witkacowskiego proroctwa o końcu sztuki oraz powszechnej automatyzacji i mechanizacji Istnień Poszczególnych?
biografii – np. nieznanych wątków biograficznych dotyczących osób z kręgu Witkacego i ich relacji z nim (takich jak np.: Tadeusz Boy-Żeleński, Leon Chwistek, Witold Gombrowicz, Roman Ingarden, Bronisław Malinowski, Bruno Schulz, Karol Irzykowski, Karol Szymanowski, Debora Vogel…);
twórczości – np. informacje o odkryciu nieznanych dzieł malarskich, fotograficznych, literackich, teatralnych, publicystycznych, filozoficznych i nowe ich interpretacje itp.;
współczesnych inspiracji i różnorodnych form obecności w kulturze i nauce (w kraju i za granicą), w tym recepcji twórczości;
dzielenia się doświadczeniami z inscenizacji teatralnych, adaptacji literackich, a także prezentacji problemów translatorskich;
wykorzystania cyfrowych narzędzi w pracy nad dorobkiem Witkacego; obecności artysty i jego twórczości w świecie wirtualnym;
innych zagadnień – nieszablonowych ujęć, niemieszczących się w wyżej wymienionych kategoriach.
Zgłoszenia referatów (w języku polskim lub angielskim) – tytuł z abstraktem (około 250 słów) prosimy wysyłać na formularzu zgłoszeniowym w terminie do 30 czerwca 2024 r. na adres:
witkacy@muzeum.slupsk.pl
Potwierdzenie akceptacji zgłoszenia i decyzja o włączeniu referatu do programu sesji zostaną przekazane Autor(k)om w terminie do połowy lipca 2024 r. Referaty zostaną opublikowane w tomie pokonferencyjnym. Szczegółowe wskazówki redakcyjne dotyczące sposobu przygotowania tekstu i ilustracji zostaną przekazane wkrótce po zakończeniu konferencji.
Opłaty za uczestnictwo:
Udział w konferencji jest bezpłatny